Google Adwords Express

Google Adwords

Bijna iedereen heeft er wel van gehoord en weet er wel iets van, maar toch heersen er veel misvattingen over. Een onlangs verschenen artikel van Google Inside AdWords geeft duidelijkheid rondom enkele misvattingen.

Misvatting 1: Internetters vinden Google AdWords-advertenties storend en klikken er niet op

Als de advertenties niet zouden worden aangeklikt, zouden ze er natuurlijk niet meer zijn. Omdat er op elke zoekopdracht diverse betaalde en onbetaalde resultaten zijn om op te klikken heeft de bezoeker uiteraard wel veel keus. De kans dat een advertentie niet wordt aangeklikt is dus groter dan dat deze wel wordt aangeklikt, maar uiteindelijk betaal je als adverteerder alleen voor de vermeldingen die ook daadwerkelijk worden aangeklikt. Bovendien worden deze advertenties steeds specifieker en gerichter opgesteld en zijn aan diverse regels gebonden. Daarom geven advertenties in veel gevallen zelfs al een beter antwoord op een zoekopdracht dan de ‘automatische’ gratis resultaten.

Misvatting 2: Mijn uitgaven voor Google AdWords-advertenties zijn van invloed op de positie van mijn website op de pagina’s met gratis zoekresultaten van Google

Google AdWords is onafhankelijk van de gratis zoekresultaten van Google en andersom. Wat je doet met Google Adwords is dan ook van geen enkele invloed op je positie op de pagina’s met gratis zoekresultaten van Google.

 

Misvatting 3: Mijn concurrenten klikken op mijn advertenties en dit zorgt ervoor dat ik hogere kosten heb

Misschien was dit in het begin zo. Google hanteert echter diverse methoden om klikfraude te voorkomen. In drie fases worden ongeldige kliks zowel automatisch als handmatig gefilterd. Google werkt voortdurend aan innovatie van dit filterproces. Google herkent ongeldige activiteiten zoals overmatig en herhaaldelijk klikken. Ze negeren ook klikken of vertoningen van bekende bronnen van ongeldige activiteiten. Daarnaast is er ook nog een onderzoeksteam die speciale algoritmen, hulpprogramma’s en technieken hanteert om ongeldige klikken proactief te onderzoeken. Tenslotte worden eventuele vragen van adverteerders over mogelijke klikfraude nader onderzocht door dit onderzoeksteam.

 

Misvatting 4: De adverteerder die het hoogste biedt heeft de hoogste positie in de betaalde resultaten

De positie van een advertentie op een pagina met zoekresultaten van Google wordt niet alleen bepaald op basis van het maximum CPC-bod (cost-per-click, kosten per klik bod), maar ook op basis van de kwaliteitsscore van het gebruikte zoekwoord. De formule hiervoor luidt:

advertentiepositie = CPC bod × kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore voor de advertentiepositie op het zoeknetwerk van Google wordt bepaald door diverse kwaliteits- en relevantiefactoren, zoals:

  • de historische klikfrequentie (CTR) van het zoekwoord en de gerelateerde advertenties op Google
  • uw accountgeschiedenis, die wordt bepaald aan de hand van de klikfrequentie voor alle advertenties en zoekwoorden in uw account (met uitzondering van die voor het inhoudsnetwerk
  • de historische klikfrequentie van de zichtbare URL’s in de advertentiegroep
  • de relevantie van het zoekwoord voor de advertenties in de advertentiegroep, de relevantie van het zoekwoord en de bijbehorende advertentie voor de zoekopdracht
  • de prestaties van uw account in de geografische regio waar de advertentie wordt weergegeven.
    Dus een adverteerder die bereid is veel te betalen, heeft niet automatisch de beste positie. Voor de kwaliteit van Google als zoekmachine is het belangrijk dat de adverteerder relevante advertenties vertoont

Misvatting 5: Google-medewerkers kunnen de kosten per klik of positie voor bepaalde AdWords-adverteerders handmatig aanpassen

Google-medewerkers kunnen geen enkele invloed uitoefenen op de kosten per klik die AdWords-klanten moeten betalen in het AdWords-programma. De kosten voor AdWords-advertenties worden voor alle klanten op dezelfde wijze bepaald: door middel van de advertentieveiling. Iedere keer dat een gebruiker een zoekopdracht opgeeft, vindt een advertentieveiling plaats. Tijdens de veiling wordt de advertentiepositie van uw advertentie bepaald. De advertentiepositie bepaalt welke advertenties voor deze zoekopdracht op de pagina met zoekresultaten van Google worden weergegeven en op welke positie. De medewerkers van Google kunnen de positie of kosten per klik van advertenties dus niet beïnvloeden.

 

Misvatting 6: Ik word al goed vertoond in de organische resultaten, dus ik hoef Google AdWords niet te gebruiken

Misschien wordt u op sommige trefwoorden en op merknaam al goed gevonden, maar dit wil niet zeggen dat adverteren met Google AdWords overbodig is. U kunt nooit op alle relevante zoekopdrachten goed gevonden worden en waarschijnlijk kunt u als adverteerder niet eens alle mogelijke zoekopdrachten van potentiële klanten bedenken. Tevens biedt elke open positie een kans voor een adverteerder van de concurrerende partij.

 

Misvatting 7: De kosten voor Google AdWords heb je niet in de hand

Als adverteerder kun je zelf het maximum budget voor de campagne bepalen, inclusief de maximale kosten per klik. Met statistieken programma’s van Google AdWords kun je precies zien welke zoekwoorden iets opleveren en dus de opbrengst uit de investering meten.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *