Hoe controleer je de positie van je website in Google?

Met de webmaster tools van Google kun je de prestaties van je website op bepaalde zoekwoorden bekijken.

Via het dashboard zie je wanneer en hoe vaak je website wordt vertoond bij bepaalde zoekopdrachten. Ook kun je bekijken hoe vaak er op je website wordt geklikt via de click-through-rate. De uitkomst laat het percentage zien van de gebruikers die daadwerkelijk je site hebben bezocht nadat deze in de zoekresultaten is vertoond.

Je gemiddelde positie in de zoekresultaten voor je trefwoorden zie je terug in de laatste kolom. Wil je weten hoe sterk de zoekmachine je associeert op bepaalde keywords, dan kun je dat zien via het kopje ‘zoekwoorden’. Daar vind je namelijk een lijstje terug met de betreffende informatie.

Je kunt via interne links zien wat het aantal links is dat naar je eigen website verwijst. Dat is een belangrijk aspect, want Google bepaalt mede aan de hand daarvan de relevantie van je webpagina’s. Wil je graag gebruikmaken van suggesties om je website te optimaliseren om een hogere positie in de zoekmachine te bereiken, dan kun je deze bij de webmaster tools terugvinden via site diagnose.

Check de positie van je website regelmatig opnieuw en zeker als je verbeteringen hebt aangebracht.

Succes!

Peter

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *